עורך דין מירית עטיה

תביעת אבהות

עורך דין - משפחה - תביעת אבהות

תביעת אהבות – בדיקת רקמות – היא הליך משפטי שבו ניתן לקבוע מי אבי הקטין

עו"ד לענייני משפחה יגיש תביעת אבהות לצורך בדיקת רקמות לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין. ובמסגרתה יתבקש צו לבצע בדיקת רקמות לקטין לאב. צו זה, לעיתים לא יינתן, מסיבות של חשש לממזרות או כשהשיקול אינו לטובת הקטין.

 

מתי תוגש תביעת אבהות, בדיקת רקמות?

תביעת אבהות לקביעת זהות האב, תבוצע בדיקת רקמות – בדיקה גנטית, היא כאשר האב טוען כי אינו אביו של הקטין. או כאשר האם רוצה להוכיח כי אותו איש הוא אבי הקטין, מבחינת הסדרת מעמד וזכויות הקטין. במקרים אלו יוצא צו לבדיקת רקמות, בדיקה גנטית של ה- DNA.

 

השיקולים לאישור או דחייה של בדיקת רקמות במסגרת תביעת אבהות

השיקול המרכזי העומד בפני בית המשפט או בית הדין הרבני בהליך תביעת אבהות – בדיקת רקמות – הוא טובת הקטין. כאשר ישנו חשש כי הקטין יוכרז כממזר או כי תוצאות בדיקת הרקמות עלולות לפגוע בו, הערכאה השיפוטית לא תאפשר את ביצוע הבדיקה.

 

מי יכול להגיש תביעה לבדיקת אבהות, בדיקת רקמות, בדיקה גנטית?

כל אחד מהורי הקטין יכול להגיש תביעת אבהות, בדיקת רקמות. הבקשה לרוב מוגשת ע"י האם, אך יכולה להיות מוגשת ע"י מי שמבקש לקבוע קשרי משפחתי מדרגה ראשונה, כגון: האב, אחים. בדיקת אבהות תתבצע עפ"י צו מבית משפט לענייני משפחה או עפ"י צו בית דין רבני. בהתאם לחוק מידע גנטי. ללא הצו, לא ניתן לבצע את הבדיקה, אף אם בני הזוג מסכימים בעצמם.

 

מה מצרפים לבקשה לבדיקת DNA?

תעודות זהות של כל אחד מבני הזוג. 2 תמונות פספורט. צו מבית משפט או מבית דין רבני "מקורי".

 

עלות בדיקה גנטית בדיקת DNA

השירות כרוך בתשלום ותלוי באופי הדגימה, ויחול על מבקשי הבדיקה. הצעת המחיר לבדיקה תישלח לבני הזוג לאחר פנייתם ולאחר קבלת הצו מבית המשפט. ניתן לברר תעריפים לפי מחירון משרד הבריאות.

 

כיצד מגישים בקשה?

  • במסגרת ההליך המשפטי, ייקבע תור לביצוע הבדיקה.
  • מצרפים את צו מבית משפט המורה על ביצוע בדיקת רקמות, בדיקה גנטית.
  • הפנייה למעבדה לקבלת הצעת מחיר עבור הבדיקה וקביעת תור.
  • העברת הצו מבית משפט למעבדה הביולוגית משפטית.

 

המעבדות לבדיקת קשרי משפחה – בדיקת רקמות

בארץ קיימות מעבדות שהוסמכו ע"י משרד הבריאות לביצוע בדיקת אבהות וקשרי משפחה. ישנן מעבדות לבדיקת זהות גנטית בנפטרים.

 

הטיפול בבקשה לבדיקת קשרי משפחה

  • זימון בני הזוג הנבדקים, יתבצע רק לאחר שניתן צו מבית משפט או מבית הדין המתיר ביצוע הבדיקה, לאחר המצגת הצו למעבדה ייבדק בהתאם לחוק מידע גנטי.
  • תוצאות הבדיקה הגנטית, יימסרו רק לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין שנתן את הצו. אין באפשרות בני הזוג או עורכי הדין לקבל את תוצאות הבדיקה.
  •  ביצוע הבדיקה בנבדק שנפטר, יכול להיעשות באמצעות דגימה ביולוגית של המנוח, שניטלה במוסד רפואי או בנסיבות אחרות. במקרים חריגים יש לבקש מבית המשפט ומלשכת הבריאות, צו לפתיחת קבר לשם נטילת דגימה.

 

כיצד מתבצעת הבדיקה?

  • נלקחת דגימה גנטית מכל אחד מבני הזוג, בודקים התאמת סמנים גנטיים ואתרים כרומוזומליים בלתי תלויים. על סמך הבדיקות, ניתן לקבוע אם יש או אין קרבת משפחה.
  • מחצית מהתכונות הגנטיות של כל אדם, מתקבלת מהאם הביולוגית ומחצית מתקבלת מהאב הביולוגי.
  • תוצאת הבדיקה מבוססת על ההשוואה של הסימנים הגנטיים של הקטין להורה הביולוגי.
  • כשאין התאמה של סימנים גנטיים בין הנבדק לקטין, משמעותה שאין קשר משפחתי. וכי אי ההתאמה שוללת קרבת משפחה ביניהם.
  • כשיש סימני התאמה בין הנבדק לקטין, המסקנה במידת הסתברות גבוה, כי מדובר בהורה וילדו. בבית המשפט, תוצאת בדיקה כשיש סימני התאמה, נחשבת כראיה "קרובה וודאית" לקרבה משפחתי. (ההסתברות לטעות נמוכה מאוד).

 

אופן נטילת הדגימה?

מכל אחד מבני הזוג נלקחת דגימה מרירית הלחי, בחלל הפה. וממנה מופק דנ"א. מנבדק שנפטר יש להשיג דגימה ביולוגית (כגון: דגימה פתולוגית מטיפול רפואי או ניתוח שנשמרה). במקרה חריג, ניתן לקבל צו לפתיחת קבר לשם נטילת דגימה.

 

עו"ד ונוטריון מירית עטיה, עו"ד לענייני משפחה, העוסקת בליטיגציה, תוכל ללוות ולייצג אתכם בהליך תביעת אבהות בבית משפט.

עו"ד ונוטריון מירית עטיה
בכל נושא משפטי מומלץ להיוועץ בעו"ד לקבל את הייעוץ המקצועי הנכון ביותר עבורכם.

לתיאום פגישת ייעוץ פנו לעו"ד מירית עטיה בטלפון 077-5118115 או בווצאפ 050-7611611 או השאירו פרטים בטופס ונחזור אליכם בהקדם.