עורך דין מירית עטיה

ערך הקרקע ללא פיתוח

עורך דין - מקרקעין - ערך הקרקע ללא פיתוח

שומה על קרקע וחישוב ערך הקרקע

בהחלטה מיום 8.2.2006 רשות מקרקעי ישראל קבעה איך וכיצד ייחשב גובה ערך הקרקע כאשר לא החלה פיתוח. כלומר, השומה על הקרקע – השווי של הקרקע לפי שמאות. וזאת בשל העובדה כי בעבר שמאים ובעלי קרקע הגישו שומות (שווי קרקע) נמוך או אפסי. ולעיתים גם הוצג שווי שומה שלילי לקרקע, לכן נקבעו הכללים לחישוב שווי ערך הקרקע כאשר הם ללא פיתוח.

שמאים העריכו את הקרקע, ונמנעו ממתן ערך שלילי לקרקע, אך קבעו בשמאותם ערך אפס לגבי קרקע ללא פיתוח. והרשות סברה שמצב שומה אפסי, הוא לא הגיוני. הרשות טענה כי שומות אלה לוקחות בחשבון את ראיית הבעלים בעסקה.

הכלל הקובע לגבי שמאות והחישוב ערך הקרקע

בהחלטה זו נקבע הכלל כי הערך של הקרקע, כאשר עוד לא החל הפיתוח – לא יפחת מ 20% מערך קרקע מפותחת. ובהחלטה מס' 531 של המועצה, נגזר שיעור התשלום בגין הקרקע באותו אזור, בתוספת מע"מ כחוק.

 

מה ההבדל בין קרקע רגילה לקרקע של רשות?

ברכישת קרקעות רגילות, הרשות המקומית מוציאה שומה על הערך של הקרקע, ודורשת תשלום מהבעלים.

 

שומת הרשות או שומת הבעלים. מה קובע?

בעסקאות רגילות ניתן לקבל חוו"ד שמאי מטעם הרוכש ולהגיש השגה על השומה שנדרשה. חוו"ד השמאית מטעם הבעלים, בודקת עסקאות דומות באזור שהינן ברות השוואה. לאחר מכן, הרשות יכולה לקבל את השומה החדשה או לנהל הליך משפטי בגין השגה על שומה, וימונה שמאי מכריע, בין שמאות הרשות לבין שמאות הבעלים. בניגוד לעסקאות אחרות, לא ניתן להשיג על תשלום השומה (גובה המס) שיידרש.

 

מה נכלל בשומה?

השומה על הקרקע תכלול בתוכה, עלויות היטלי פיתוח, אגרות ותשתיות, אשר יושקעו בקרקע על ידי הרשות.

 

עו"ד ונוטריון מירית עטיה ממליצה בעסקת מכר מקרקעין להיוועץ בעורכי דין לרכישת דירה. ולהיוועץ עם עורכי דין בקיאים בעסקאות מקרקעין. להבנת העסקה וחיוב המס שיידרש בגינה רוכש הקרקע. עו"ד ונוטריון מירית עטיה עוסקת ברכישת ומכירת קרקעות, נכסים, דירות קבלן, דירות יד שניה. בעלת ידע מקצועי, בגיבוש הסכמים מקרקעין מורכבים.

עו"ד ונוטריון מירית עטיה
בכל נושא משפטי מומלץ להיוועץ בעו"ד לקבל את הייעוץ המקצועי הנכון ביותר עבורכם.

לתיאום פגישת ייעוץ פנו לעו"ד מירית עטיה בטלפון 077-5118115 או בווצאפ 050-7611611 או השאירו פרטים בטופס ונחזור אליכם בהקדם.